Van den Brink verliest opnieuw veel tijd
De Baar tweede in vierde etappe Silk Way Rally
ASTANA - De truck van Martin van den Brink wordt in de Silk Way geplaagd door technische problemen. Zowel in de derde etappe als vandaag in de vierde etappe moest de Harskamper veel tijd inleveren. ,,We hebben vandaag hetzelfde problemen gehad als gisteren. De temperatuur loopt te snel op waardoor we van het gas moeten.´´ De rallyrijder staat met de Renault Sherpa twaalfde in het klassement.
Mammoet teamgenoot Pascal de Baar kende die problemen niet. De Baar werd vandaag tweede. ,,Dat geeft aan dat we ook voorin hadden kunnen rijden,´´ aldus Van den Brink vanochtend na de vierde etappe. Rond 12.30 uur plaatselijke tijd (in Nederland is het vier uur vroeger) kwam de Harskamper over de finish van de ingekorte vierde etappe. De formatie restte toen nog een verbindingsroute van 5 uur naar Astana. ,,Vanavond moeten we volop aan de slag om de oorzaak te vinden.´´
Klein probleem kost Van den Brink tijd
De Baar elfde na derde etappe Silk Way Rally
KOSTANAY - In de derde etappe van de Silk Way Rally heeft Martin van den Brink de leiding af moeten staan aan de Rus Andrey Karginov. Een klein probleem met de koeling kostte de formatie van Mammoet Rallysport veel tijd.
Van den Brink eindigde uiteindelijk als zesde en verloor bijna 4½ minuut op de etappewinnaar. ,,Jammer, maar het is niet anders,’’ zo liet Martin van den Brink vanavond (plaatselijke tijd) net na de finish van de etappe naar Kostanay weten. In Kazachstan is het tijdverschil met Nederland overigens vier uur.
,,We hebben 150 kilometer ingehouden moeten rijden om de temperatuur niet te hoog op te laten lopen. Zonder dat probleem hadden we denk ik wel enkele minuten voorsprong gehad.’’
Sherpa krijgt vuurdoop in Silk Way Rally
Mammoet Rallysport met vertrouwen naar Rusland
HARSKAMP – Mammoet Rallysport begint vrijdag aan de eerste serieuze test met de nieuwe rallytruck. Martin van den Brink kijkt erg uit naar het debuut in de Renault Sherpa. ,,De testen hebben ons veel vertrouwen gegeven.´´
,,In Rusland en China kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de concurrenten.´´ De rally van Moskou naar Peking telt 10.000 kilometers. ,,Het is een hele serieuze rally. We streven naar een toppositie.´´
Mammoet Rallysport deelt eerste tik uit
Martin van den Brink koploper in Silk Way Rally; Pascal de Baar derde
UFA - Het team van Mammoet Rallysport heeft in de Silk Way een eerste tik uitgedeeld. Martin van den Brink won zaterdag de proloog. Pascal de Baar bracht de tweede Renault-truck op een gedeelde tweede plaats over de streep. Vandaag kwam er geen verandering in het klassement. De tweede etappe werd afgelast wegens de slechte weersomstandigheden in Rusland.
De deelnemers zijn in konvooi richting het bivak in Ufa gereisd. De overvloedige regenval en het voorspelde onweer maakte het onmogelijk voor de helikopters om de lucht in te gaan. Daarmee kon de organisatie de veiligheid niet garanderen waarna besloten werd de etappe te annuleren. De teams konden vervolgens aan de rit over 560 kilometer naar het bivak beginnen.
Mammoet Rallysport met Torpedo naar Dakar Rally
Martin van den Brink gaat strijd aan met de toppers
HARSKAMP - Martin van den Brink zal in navolging van Team de Rooy en het Russische Kamaz-team ook met een zogenaamde Torpedo-truck van start gaan in de Dakar Rally van 2017.
De nieuwe Renault Sherpa, die in 4 maanden tijd compleet ontwikkeld is door MKR uit Tsjechië met de input van Martin en Pascal de Baar, wordt in juli voor het eerst ingezet in de Silkway Rally in Rusland.
Afgelopen week heeft Martin de Renault uitvoerig getest. Op een militaire basis kwamen tijdens deze geheime test de enorme verschillen met de vorige truck naar voren. ,,Op de militaire oefenbaan, waar een piste ligt van 20 kilometer zand met kuilen en hobbels reden we 1 minuut sneller dan met de oude truck, die ook al zeer snel was.’’
Martin geeft aan dat er veel dingen zijn veranderd, maar niet aan de basis. ,,Die is hetzelfde gebleven als de front truck. Wel hebben we een zeer geavanceerde cabine-vering ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf Reiger uit Hengelo. Reiger voorziet de truck ook van de schokbrekers.’’
Martin kwam na 300 kilometer testen ,,helemaal relaxed uit de truck’’. De Harskamper glunderde als nooit tevoren. ,,Ja, ik ben bijzonder tevreden. We hebben dit samen met Gerard Seesing, Mario Kress en Pascal de Baar ontwikkeld.’’