Proef om de auto te slopen: geslaagd
Het was al vroeg dag voor Mammoet Rallysport, ook al was Martin van den Brink een van de laatsten die die mocht beginnen aan de derde etappe van OiLibya Rally du Maroc. Na een ongeplande en ongeplande 'rustdag' was de Renault weer klaar voor de start. De etappe van Erfoud naar Zagora, met 313 kilometer special, was er een om de auto te slopen. "En dat is gelukt", sprak Van den Brink opgewekt.
De etappe was zeker Dakarwaardig te noemen, vond Van den Brink. "Er zat van alles in. Hoop gaten en kuilen vooral. Daarop hebben we een schokbreker kapot gereden, waardoor ook een band stuk ging. Daar hebben we een poosje mee staan vechten."
Tot na CP1 ging het voortvarend, ondanks het stof en de auto's die het vertikten aan de kant te gaan. "Ik heb er veertien ingehaald, maar niet van harte. Ik heb zitten sentinellen tot ik een ons woog. Onbegrijpelijk dat die lui niet even aan de kant gaan voor een truck die duidelijk véél sneller is. Gevaarlijk ook." Desalniettemin had de Mammoet bij CP1 al de derde tussentijd staan.
Mammoet-truck weer klaar voor de rally
Zondagochtend waren de benodigde onderdelen binnen, dus de mannen van Mammoet Rallysport zijn de hele dag bezig geweest de truck van Martin van den Brink weer klaar te maken voor de derde etappe van de OiLibya Rally du Maroc. Van den Brink zelf bracht een groot deel van de dag door in de duinen.
Het team werkte keihard in de brandende zon in het bivak in Erfoud om de achterwielaandrijving van de Renault weer in orde te krijgen. Rond een uur of acht 's avonds was de klus geklaard en kon Van den Brink een rondje proefrijden. "Ik kan met een gerust hart in mijn mandje kruipen en morgen gaan we weer gewoon van start", zei Van den Brink.
Mammoet Rallysport klaar voor stevige test
Al vier dagen hebben Martin van den Brink en Pascal de Baar hun nieuwe truck fors aan de tand gevoeld in het zand en op de stenen in Marokko. Geen krimp gaf de Renault. Het team denkt daarom klaar te zijn voor de OiLibya Rally du Maroc, waarin de auto nog verder getest wordt.
Nog nooit heeft Van den Brink zo veel gereden voor de Dakar. En hij is nog lang niet klaar. Zaterdag is de eerste van vijf dagen rally, waarin nog eens bijna 2000 kilometer op het menu staat. "Als we over een week klaar zijn, hebben we er een halve Dakar op zitten", rekende Van den Brink uit. "Dan moeten we wel ongeveer weten wat de truck kan en waar we nog aan moeten werken."
Ongeplande rustdag voor Mammoet Rallysport
Martin van den Brink had het van tevoren gezegd: "Het is een nieuwe auto, niet te vroeg juichen." Al in de eerste etappe van de OiLibya Rally du Maroc kreeg hij gelijk. Ondanks 2000 testkilometers bleek dat de achterwielaandrijving van de Renault niet in orde is. Met de voorwielen over de top van een duin, kom je er dan niet meer vanaf.
Van den Brink was net in een spectaculair duel verwikkeld met Peter van den Bosch in de duinen bij Merzouga. Waar het tijdens het testen eerder in de week nog probleemloos ging, kwam Van den Brink tot zijn verrassing niet over een duin. "Dat vond ik raar. Ik stond bovenop een duin, met de voorwielen over de top en ik kwam niet verder. Achteraf gezien geen wonder, want er was iets mis met de achteras, waardoor we zonder achterwielaandrijving reden."
Van den Brink vaart andere koers
Rallyrijder Martin van den Brink is een andere weg ingeslagen. De nieuwe koers van de Harskamper moet leiden naar de lang gekoesterde wens om een topprestatie in de Dakar Rally te realiseren. Van den Brink maakt inmiddels deel uit van het team van de Duitser Mario Kress. Het in Tsjechië gevestigde MKR Adventure moet de basis vormen voor een sportief succes. ,,Het is een project voor drie jaar,'' aldus Martin van den Brink, die door de opmerkelijke overstap afscheid neemt van GINAF. ,,Ik heb veel aan GINAF te danken, maar nu kies ik een andere weg.''
Door Berry Kamphorst