Kapot stuurhuis houdt Van den Brink uit top tien
Team Mammoet Rallysport nadert finish in Buenos Aires
Martin van den Brink was in de twaalfde etappe van de Dakar Rally 2015 hard op weg om zijn zevende top tien klassering in de boeken bij te laten schrijven. De techniek besliste echter anders.
In de etappe van Termas de Rio Hondo naar Rosario kwamen Van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw uitstekend uit de de startblokken. Op de eerste waypoints noteerde het team in de truck van Mammoet Rallysport een achtste of negende plaats. Door de problemen van onder andere Ales Loprais zat er zelfs meer in het sportieve vat. Ware het niet dat de mannen in de Renault getroffen werden door een technisch mankement. ,,We hadden het stuurhuis kapot,'' aldus Martin. ,,Ik moest de laatste 140 kilometer zonder stuurbekrachtiging rijden. Op de snelweg is dat niet zo heel erg, maar op de rallypaden door de bergen is het heel vervelend.''
Met behulp van de monteur (,,Richard moest helpen om aan het stuur te trekken.'') werd de Renault in aangepast tempo naar de finish gebracht. ,,Sommige stukken konden we gewoon rijden, op andere stukken kon het niet harder dan 30 of 40 km per uur.''
Martin van den Brink nestelt zich weer in top tien
Pascal de Baar ook zonder problemen binnen
Martin van den Brink heeft ook in de elfde etappe van de Dakar Rally de truck van Renault in de top tien geparkeerd. In de rit van Salta naar Termas de Rio Hondo eindigde de Harskamper naar volle tevredenheid als achtste.
Pascal de Baar maakte de sportieve vreugde in het team van Mammoet Rallysport nog iets groter door zonder achterwiel-aandrijving, maar ook zonder grote problemen de finish te bereiken. De Baar werd 24e.
,,Van het gas af..!, hoorde ik de hele dag''
Mammoet Rallysport met twee trucks in top twintig
Mammoet Rallysport kan terugzien op een uitstekende tiende etappe in de Dakar Rally. Op de klassementsproef tussen Calama en Salta eindigden beide Renault trucks in de top twintig. Martin van den Brink reed naar de zevende stek. Pascal de Baar volgde op geringe afstand. Hij werd zeventiende.
De etappe die op grote hoogte (rond de 4000 meter boven zeeniveau) begon had voor Martin van den Bink een vervelende start in petto. ,,We kwamen niet weg bij de start. Door de ijle lucht viel de turbodruk weg.'' Uiteindelijk kwam Van den Brink op gang en reed vervolgens een uiterst regelmatige etappe. Na de negende positie bij het eerste meetpunt volgde een zevende plaats op WP2. Die klassering hielden de mannen van Mammoet Rallysport vast tot aan de finish.
,,Het wordt een dagje billenknijpen''
De uitstekende prestatie van Pascal de Baar in de tiende etappe heeft toch nog een staartje gekregen. Dat moest ook wel, want het leek woensdag te vlekkeloos te verlopen.
Pascal stuurde woensdagavond de Renault-truck als zeventiende over de proef van Calama naar Salta. Op weg naar het bivak op Argentijns grondgebied ging het toch nog een beetje mis.
,,Op de verbindingsroute, na een kilometer of 30, stond de achterkant in de fik,'' aldus Pascal de Baar. ,,We hebben de brand snel kunnen blussen. Het bleek dat het achter-differentieel vlam had gevat.''
In het bivak maakte de serviceploeg zich op om het onderdeel te vervangen. Maar zo makkelijk ging dat niet. Beter gezegd dat is niet gelukt. ,,We hadden geen achter-dif meer, want die hadden we al vervangen. Daar moesten we dus iets op verzinnen.''
Na veel telefoontjes over en weer kwam er voor Pascal en zijn mannen een onverwachte oplossing uit de hoge hoed. ,,We hoorden via-via dat er geen verschil is tussen een achter- en voor-differentieel. Dat had ik nog nooit gehoord. Bij GINAF is dat niet zo en bij DAF en MAN is dat niet zo. Gelukkig hebben we die nog wel op voorraad.''
Maar wie denkt dat de technische crew vervolgens het probleem kon tackelen komt bedrogen uit. ,,De as was door de brand veel te heet geworden en we konden het differentieel niet vervangen.''
Pascal, Wouter de Graaf en Martin Roesink moesten vanochtend om 8.45 uur weer op weg voor de verbindingsroute naar de start van de elfde etappe. ,,We rijden vandaag dus zonder achterwiel-aandrijving. Een andere optie was er niet,'' zo meldde Pascal vanmiddag toen de equipe op weg was naar de startstreep.
,,We hebben op 70% van ons kunnen gereden''
Mammoet Rallysport op 'halve kracht' richting Argentinië
Martin van den Brink heeft zonder risico's te nemen de negende etappe in de Dakar Rally afgelegd. ,,We reden op 70%.'' Ondanks dat de Harskamper 'de rem er op had' kwam de equipe in de Renault als elfde over de finish.
,,Het was een hele vervelende proef,'' zo kijkt Van den Brink terug op de rit van Iquique naar Calama. De truckers kregen 450 kilometer voor de wielen. ,,Het was lang en saai. Veel keien en hobbels. In het begin was het belangrijk om goed te navigeren. Dat is probleemloos verlopen.''
Martin van den Brink stuurde de Renault truck met opzet op voorzichtige wijze over de Chileense paden. ,,We moeten de auto sparen om de finish te kunnen halen. Ik kan niet op 90% gaan rijden. Dat wordt te gevaarlijk.''