Het verhaal van #517
Voor de tweede keer een kapotte versnellingsbak betekende woensdag in de vierde etappe het einde van de Dakar voor Pascal de Baar. Uit de eerste analyse van de eerste kapotte versnellingsbak leidde de monteur van de 517, Martin Roesink, voorzichtig af dat het vermogen van de motor mogelijk te ver was opgevoerd voor de versnellingsbak. “Maar dat moeten we thuis eens goed onderzoeken. Normaal gesproken draai je niet twee keer een versnellingsbak kapot.”
Van den Brink 400 kilometer zonder voorruit
De vierde etappe van de Dakar 2014 kreeg voor Martin van den Brink en zijn mannen een bijzondere extra dimensie. Zij reden 400 kilometer lang zonder voorruit. “We hebben de hele dag zitten stofhappen. Het was echt geen pretje vandaag.” Van den Brink finishte desondanks als tiende. Mammoet-teamgenoot Pascal de Baar verging het aanzienlijk slechter. Hij moest opgeven wegens een kapotte koppeling. De servicetruck van Mammoet sleept De Baar vannacht naar het bivak in Chilecito.
Van den Brink moe maar blij
Uiterste voorzichtigheid was geboden in de derde etappe van de Dakar 2014 en Martin van den Brink hield zich daar keurig aan. Als achtste, op slechts dertien minuten van dagwinnaar Andrey Karginov (Kamaz), reed hij zijn Mammoet-truck over de streep. Van den Brink was wel helemaal door elkaar geschud en had overal pijn. “Het lichaam is moe, maar de geest is blij.”
Update: Pascal de Baar uit de race
Het ziet er naar uit dat onze Pascal de Baar afscheid moet nemen van zijn doelstellingen voor dit jaar. Zojuist kregen we vanuit Argentinië het bericht dat er opnieuw problemen zijn met de koppeling en/of versnelling van de truck. Op dit moment is de 6x6 servicetruck de mannen van trucknummer 517 aan het ophalen, wat het einde zal betekenen voor de tweede helft van ons dakarteam. We hebben sporadisch contact met de mannen in de persauto, die echter met 120 km/u ook bezig zijn meer informatie te vergaren. We houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen.
Video: Dakar 2014 - Etappe 1