‘Met drie lekke banden hebben we niets te klagen’
Mammoet Rallysport houdt schade beperkt
AKKA - ,,We balen van de drie lekke banden, maar we zijn nog volop in de race.’’ Martin van den Brink kijkt met gemengde gevoelens terug op de tweede etappe in de Libya Rally. ,,Het was een proef van 500 kilometer over een route met veel stenen. We hebben drie keer lek gereden. We hadden echter maar twee nieuwe banden bij ons.’.
Ondanks de drie lekke banden hield Martin de schade beperkt. ,,We balen natuurlijk dat we drie keer tien minuten hebben verspeeld. Jos Smink is 10 minuten na ons gestart en na de eerste lekke band was hij ons niet voorbij. Na de tweede lekke band kwam Jos wel voorbij. Hij won uiteindelijk de etappe. Jos kwam binnen met kapotte banden. Wij moesten stoppen om de band te repareren. We hadden twee reserve banden. De derde keer moesten we de band met proppen zien te dichten. Ja, dat kost veel tijd. Maar dat hoort bij de rally. We hebben de punten van de stenen geraakt. Maar iedereen moet over die route en dan kan je dat overkomen.’’
Rallyetappe eindigt in puzzelrit
Mammoet Rallysport vooral druk vinden van waypoints
TAN TAN - De eerste etappe in de Libya Rally heeft de deelnemers behoorlijk wat werk opgeleverd. Niet zo zeer het echte rallywerk, maar meer puzzelwerk. ,,Het was een bewogen dag,’’ zei Martin van den Brink nadat de equipe van Mammoet Rallysport de finish had bereikt. ,,Ik denk dat deze etappe wordt geschrapt. Een eerlijke uitslag is niet te maken.’’
Na een verbindingsroute van 250 kilometer begon de proef op het strand. ,,We reden met twee trucks tegelijk. Wij startten tegelijk met Paul Verheyden in de DAF. Het was een prachtig begin. We reden 30 kilometer langs het strand. Na een kilometer zagen Verheyden al niet meer. De Renault ging als een trein.’’
,,Er zit nog veel meer in het vat’’
Mammoet Rallysport ‘super blij’ met zesde plaats in Dakar Rally 2016
ROSARIO - De klus is geklaard. De buit is binnen! ,,We zijn super blij. Dit hadden we echt nooit verwacht.’’ Pascal de Baar reageerde vanmiddag enthousiast op de definitieve zesde plaats in het eindklassement van de Dakar Rally 2016.
De vreugde in het kamp van Mammoet Rallysport was begrijpelijk. Na de enorme teleurstelling, die het team in de tweede etappe moest verwerken, zorgde het eindresultaat van de equipe die als snelle assistent aan het avontuur was begonnen alsnog voor een dikke glimlach bij de mannen van het rallyteam.
´We gaan om testen, maar willen ook winnen´
Mammoet Rallysport favoriet in Libya Rally
HARSKAMP - Adel verplicht. Martin van den Brink begint vrijdag als grote favoriet aan de Libya Rally. De rallyrijder uit Harskamp loopt niet weg voor zijn rol als favoriet. Maar de winst in Marokko is echter niet het belangrijkste. ,,We gaan om te testen. Daarnaast wil ik wel zo hoog mogelijk eindigen.´´
De Libya Rally telt zeven etappes. De rijders krijgen een gevarieerde route met veel duinen voor de wielen. De start is in Agadir aan de Atlantische Oceaan en de finish is in Saïdia, in het noorden van Marokko aan de Middellandse Zee. De rally telt 2700 kilometer. In Marokko komen zowel motoren als auto´s en trucks aan de start. ,,Het is voor ons een mooie rally,´´ zegt Martin van den Brink.
Mammoet Rallysport en Riwald bundelen krachten
Huzink derde rijder in Renault formatie
HARSKAMP - Mammoet Rallysport slaat de handen ineen met het Riwald Dakar Team. Beide teams zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Dat betekent dat Gert Huzink naast Harskamper Martin van den Brink en Beekbergenaar Pascal de Baar zijn opwachting maakt in de derde Renault-truck. De rallyrijder uit Manderveen vervult daarmee de vurig gewenste derde positie in het team van Mammoet Rallysport.
Beide teams behouden hun eigen identiteit en naam maar op alle andere vlakken gaan de formaties volledig samenwerken.
Net als de trucks van Martin van den Brink en Pascal de Baar wordt ook de rallytruck voor Gert Huzink door Mario Kress Adventure in Tsjechië gebouwd.
Martin van den Brink komt in de Dakar Rally 2017 aan de start met een zogenaamde torpedo truck. Huzink en De Baar besturen een traditionele front-truck