• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

,,Het wordt een dagje billenknijpen''

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 12 01 0421

De uitstekende prestatie van Pascal de Baar in de tiende etappe heeft toch nog een staartje gekregen. Dat moest ook wel, want het leek woensdag te vlekkeloos te verlopen.

Pascal stuurde woensdagavond de Renault-truck als zeventiende over de proef van Calama naar Salta. Op weg naar het bivak op Argentijns grondgebied ging het toch nog een beetje mis.
,,Op de verbindingsroute, na een kilometer of 30, stond de achterkant in de fik,'' aldus Pascal de Baar. ,,We hebben de brand snel kunnen blussen. Het bleek dat het achter-differentieel vlam had gevat.''

In het bivak maakte de serviceploeg zich op om het onderdeel te vervangen. Maar zo makkelijk ging dat niet. Beter gezegd dat is niet gelukt. ,,We hadden geen achter-dif meer, want die hadden we al vervangen. Daar moesten we dus iets op verzinnen.''
Na veel telefoontjes over en weer kwam er voor Pascal en zijn mannen een onverwachte oplossing uit de hoge hoed. ,,We hoorden via-via dat er geen verschil is tussen een achter- en voor-differentieel. Dat had ik nog nooit gehoord. Bij GINAF is dat niet zo en bij DAF en MAN is dat niet zo. Gelukkig hebben we die nog wel op voorraad.''
Maar wie denkt dat de technische crew vervolgens het probleem kon tackelen komt bedrogen uit. ,,De as was door de brand veel te heet geworden en we konden het differentieel niet vervangen.''
Pascal, Wouter de Graaf en Martin Roesink moesten vanochtend om 8.45 uur weer op weg voor de verbindingsroute naar de start van de elfde etappe. ,,We rijden vandaag dus zonder achterwiel-aandrijving. Een andere optie was er niet,'' zo meldde Pascal vanmiddag toen de equipe op weg was naar de startstreep.

,,Van het gas af..!, hoorde ik de hele dag''

Geschreven door Enrico van de Craats.

 513 A90A7903

Mammoet Rallysport met twee trucks in top twintig

Mammoet Rallysport kan terugzien op een uitstekende tiende etappe in de Dakar Rally. Op de klassementsproef tussen Calama en Salta eindigden beide Renault trucks in de top twintig. Martin van den Brink reed naar de zevende stek. Pascal de Baar volgde op geringe afstand. Hij werd zeventiende.

De etappe die op grote hoogte (rond de 4000 meter boven zeeniveau) begon had voor Martin van den Bink een vervelende start in petto. ,,We kwamen niet weg bij de start. Door de ijle lucht viel de turbodruk weg.'' Uiteindelijk kwam Van den Brink op gang en reed vervolgens een uiterst regelmatige etappe. Na de negende positie bij het eerste meetpunt volgde een zevende plaats op WP2. Die klassering hielden de mannen van Mammoet Rallysport vast tot aan de finish.

Van den Brink geplaagd door verstopte filters

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 09 01 0113 800x

Mammoet Rallysport blijft op koers in Dakar Rally

Problemen met een verstopt brandstoffilter hebben een nieuwe top tien klassering voor Mammoet Rallysport voorkomen.

Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw waren op weg om net als zaterdag, toen de formatie als zeven eindigde, een plaatsje bij de beste tien te veroveren. In de slotfase van de achtste rit, het tweede deel van de marathon etappe, ging het echter mis voor Van den Brink en zijn mannen.

,,We lagen prima op koers voor een goede uitslag. Op 100 kilometer voor de finish begon de truck in te houden en stopte uiteindelijk. Het brandstoffilter bleek verstopt. We hebben de boel schoongemaakt. Pascal de Baar was inmiddels bij ons gekomen en heeft nog even geholpen. We reden vervolgens samen verder. Bij CP5 hebben we de zaak nog gecontroleerd en gingen toen de duinen in.''

,,We hebben op 70% van ons kunnen gereden''

Geschreven door Enrico van de Craats.

 513 AS9Z1299

Mammoet Rallysport op 'halve kracht' richting Argentinië

Martin van den Brink heeft zonder risico's te nemen de negende etappe in de Dakar Rally afgelegd. ,,We reden op 70%.'' Ondanks dat de Harskamper 'de rem er op had' kwam de equipe in de Renault als elfde over de finish.

,,Het was een hele vervelende proef,'' zo kijkt Van den Brink terug op de rit van Iquique naar Calama. De truckers kregen 450 kilometer voor de wielen. ,,Het was lang en saai. Veel keien en hobbels. In het begin was het belangrijk om goed te navigeren. Dat is probleemloos verlopen.''

Martin van den Brink stuurde de Renault truck met opzet op voorzichtige wijze over de Chileense paden. ,,We moeten de auto sparen om de finish te kunnen halen. Ik kan niet op 90% gaan rijden. Dat wordt te gevaarlijk.''

,,Het liefste hebben we de hele dag duinen''

Geschreven door Enrico van de Craats.

513 A90A4219

Directeur Mammoet Chili ziet Van den Brink 'vlammen' in zevende etappe

Martin van den Brink is het eerste deel van de marathon etappe in de Dakar Rally uitstekend begonnen. De Harskamper stuurde de Renault truck van Mammoet Rallysport als zevende het bivak binnen. Pascal de Baar had meer problemen.

Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw werden in het alternatieve bivak in de Chileense duinen opgewacht. ,,Een welkome verrassing,'' zo liet Martin van den Brink weten. De directeur van Mammoet Chili had namelijk haar opwachting gemaakt. Christina Wahl had zes Chileense klanten meegebracht om de truck en de rijders van Mammoet Rallysport te bewonderen in de zevende etappe. Maar ook Christina Wahl en haar gevolg mochten het bivak niet in.

De zevende rit in de Dakar Rally vormde het eerste deel van de marathon etappe. Na aankomst in het bivak waren de teams op zichzelf aangewezen. Hulp van de mensen uit het serviceteam is niet toegestaan.

Youtube