• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

´Balen van dat ene momentje´

Geschreven door Enrico van de Craats.

 07 01 Leg6 0187

Pascal de Baar levert handvol minuten in na klein uitstapje

UYUNI - ,,Ik baal vreselijk van dat kleine uitstapje,´´ aldus een licht teleurgestelde Pascal de Baar, net nadat de equipe van Mammoet Rallysport vanavond de finish van de zesde klassementsproef passeerde. De negende plaats in het algemeen klassement bleef echter in handen van het trio in de Renault truck.

Pascal de Baar, navigator Wouter de Graaff en monteur Martin Roesink begonnen vrijdag uitstekend aan de korte en snelle etappe. ,,Het begin was heel goed,´ aldus De Baar. ,,We haalden al redelijk snel de MAN van Marcel Huigevoort in. We wisten toen dat de snelheid er goed in zat.´´

De trein van Mammoet Rallysport bleef echter na die sterke openingsfase niet op de gewenste rails. ,,Na het eerste moeilijke en technische stuk, waar we ons goed thuis voelden, kwam er een gedeelte met veel vlakke stukken en bochten waar je enorm kon driften. Dat is toch iets minder minder mijn terrein. Ik ben daar net niet genoeg rallyrijder voor,´´ aldus een zelfkritische Pascal de Baar.

Op één van die snelle stukken ging het bijna mis voor de mannen in de snelle racetruck. ,,In een linker bocht raakten we van het parcours. Door de volle tank van 850 liter hadden we veel druk op de achterkant. De kont was behoorlijk zwaar,´´ zo vertelde Pascal. ,,Daardoor schoof de achterkant weg, maar we hadden geluk dat we de truck in bedwang konden houden.´´

,,We roken olie en stopten direct´´

De Mammoet-mannen rechtte de ruggen en monsterde de eventuele schade van het uitstapje. ,,Het stuur stond krom en toen we wegreden roken we olie. We besloten direct om te stoppen. Het is beter om iets te repareren dan later zonder olie stil te staan. Zeker nu we alleen zijn kunnen we wat dat betreft geen enkel risico lopen.´´

Monteur Martin Roesink deed vervolgens waar hij voor naar Zuid-Amerika is vertrokken. De 52-jarige monteur uit Olst wierp een scherpe blik op de onderdelen, waar de olie mogelijk zou kunnen lekken. Maar Martin kon zijn teamgenoten al snel geruststellen. De check aan de truck bracht geen schade aan het licht. ,,We hebben alles nagekeken en konden gelukkig niets vinden. Het oponthoud heeft ons al met al vier à vijf minuten gekost.´´

Pascal de Baar vond vervolgens al snel weer de juiste stand van het gaspedaal. De ervaren ´Dakarist´ uit Beekbergen (46) had echter al snel in de gaten dat het verloren terrein niet zo maar herwonnen zou worden. ,,Na het eerste technische deel was het later vooral vlak. Op de lange rechte paden valt niets meer goed te maken. We zijn verder zonder problemen over de finish gekomen. We balen een beetje van het tijdverlies, maar zijn blij dat er geen schade is. Het had slechter af kunnen lopen.´´

Uitstekende negende plaats

Ondanks het ongewenste uitstapje van de truckers kwam de formatie van Mammoet Rallysport met een 19e tijd (15.56 achter de etappewinnaar) terug in het bivak van Uyuni. De dagzege was voor Hans Stacey. Gerard de Rooy had 7 seconden meer nodig voor de 295 kilometers. Peter Versluis (derde, op 1.15 minuut) maakte het Nederlandse feestje in Bolivia compleet.
In het algemeen klassement handhaafde Pascal de Baar zich op de uitstekende negende plaats. De achterstand op koploper Stacey bedraagt 1 uur, 6 minuten en 5 seconden.
Achter de equipe van De Baar is het echter dringen geblazen. De Mammoet-truck wordt flink op de huid gezeten. Maurik van den Heuvel (Scania), Dmitry Sotnikov (Kamaz) en Pep Vila Roca (Iveco) volgen namelijk op slechts enkele minuten.

Zaterdag krijgt Pascal de Baar de kans op revanche. Alle concurrenten starten voor het Mammoet Rallyteam. Voor De Baar en zijn manschappen wellicht een prima uitgangspositie. De snelle assistent van Martin van den Brink is namelijk als geen ander gewend om te achtervolgen. Naast 481 kilometer verbinding staat er een proef van 336 kilometer op het menu. Op weg naar Argentinië moet er onder andere een rivierbedding worden bedwongen en wordt de proef halverwege geneutraliseerd. Daarna wordt de strijd tegen de klok weer vervolgd op weg naar de finish in Salta.

Tekst: Berry Kamphorst

Foto: Rallymaniacs.com

Youtube