• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Aanvalsplan Martin van den Brink valt in het rivierwater

Geschreven door Berry Kamphorst.

Equipes Eurol Team De Rooy Iveco verliezen kostbare tijd

HARADH - Martin en Mitchel van den Brink hadden vandaag het geluk niet aan hun zijde. De achterstand op etappewinnaar Janus van Kasteren bedroeg respectievelijk 41 minuten en 55.08 minuten. ,,Laten we het houden op een pechdag,’’ aldus Martin, net na de negende klassementsproef in de Dakar Rally.

Mitchel baalde net na afloop van de proef net zo als zijn vader. ,,Jammer dat we zoveel tijd hebben verloren. We hebben veel rijders geholpen, die vast stonden in de rivier.’’

De etappe van Riyadh naar Haradh telde 358 kilometers special stage. Daarnaast werd er een verbindingsroute van 328 kilometer afgelegd. Grote winnaar van de lastige proef werd Janus van Kasteren. De rijder van Boss Machinery Team De Rooy Iveco pakte ruim 11 minuten op koploper Ales Loprais. De Tsjech is nog altijd koploper. Zijn voorsprong op Janus is nu 26 minuten en 54 seconden.

Goed begin

Martin van den Brink moest zijn tweede plaats dus afstaan aan zijn teamgenoot. Daar zag het in de openingsfase allerminst naar uit. ,,We begonnen heel goed. We reden al snel naar Loprais en Mitchel toe en passeerden ze ook.’’ Na 136 kilometer ging het plan, van de snelste rijder tot op dat moment, om een slag te slaan in rook op. Of beter gezegd: het aanvalsplan viel in het water. ,,We kwamen bij een rivier en zagen dat Macik, die als eerste was gestart, muurvast stond. Wij besloten om hogerop de oversteek te maken. Op een plateau in het midden stonden we veilig. We moesten nog ongeveer 200 meter. We wilden de banden aflaten, maar dat lukte niet. We namen een aanloop, maar halverwege bleven wij ook in de modder steken.’’

‘Hopeloos verloren’

De equipe van Eurol Team De Rooy Iveco moest hopen en wachten op hulp. ,,We stonden daar hopeloos verloren. Gelukkig kwam Mitchel om te helpen. Janus ging er vervolgens omheen en kon zo verder. Mitchel en zijn mannen zijn gestopt en met de sleeplinten van Macik erbij kon hij ons eruit trekken. Hij heeft vervolgens ook Macik uit de modder getrokken.’’ 
De ervaren rallyrijder uit Harskamp weet dat een mindere dag bij de Dakar Rally hoort. ,,We zijn daarna vol doorgegaan en stevig doorgereden naar de finish. We verliezen uiteindelijk 41 minuten. Dat is jammer, maar er komen meer van dit soort dagen. Laten we het erop houden dat wij vandaag pech hadden en het geluk nog komt.’’
Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw staan na de negende etappe derde in het klassement. De achterstand op Ales Loprais bedraagt 46 minuten en 8 seconden. Teamgenoot Janus van Kasteren is tweede. De Brabander moet 26.54 minuten goed maken op de Tsjech.

‘We hebben afspraken gemaakt’

Mitchel van den Brink verloor vandaag zijn vijfde plaats algemeen aan Jaroslav Valtr. De Tsjech in de Tatra heeft ruim twee minuten voorsprong op de 20-jarige rijder uit Harskamp. De tweede equipe van Eurol Team De Rooy Iveco kwam al vroeg in de proef op achterstand. ,,We hebben op de rustdag afspraken gemaakt. We zijn daarom heel voorzichtig gestart en hebben gewacht op mijn vader en op Janus, die 17 minuten later van start ging. Toen we bij de rivier kwamen heeft Erik Kofman, de navigator van pa, ons op tijd ingelicht. Daar was ik heel blij mee. We reden daarom om de waterbedding heen en zo konden we helpen. We hadden wel extra lint nodig om bij de trucks te komen. Eerst hebben we mijn vader geholpen en toen Macik. Ook het touw van Ben van de Laar hadden we nog nodig en hebben hem ook losgetrokken. Daarna ging het goed en hebben we lekker tempo gereden. Dat we vandaag 55 minuten verliezen is heel jammer. We staan nu zesde. Valtr gaan we nog wel inhalen. Op basis van onze snelheid moet dat lukken. Op eigen kracht verder naar voren komen zal niet lukken. Dan moet de rest fouten gaan maken. We zullen het wel zien de komende dagen.’’

Top vijf binnen handbereik

Mitchel en zijn metgezellen in de cabine van de Iveco Powerstar, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol beginnen morgen als elfde aan de tiende etappe. Martin start als achtste en Janus mag de dans openen. De uitslag van vandaag bepaalt de startvolgorde.
In de algemene rangschikking is de top vijf voor Mitchel nog altijd binnen handbereik. De equipe in de Iveco van Eurol Team De Rooy kijkt tegen een achterstand van 2 uur 35 minuten en 50 seconden aan. Nummer vier, Martin Macik staat 1u17m40s achter de leider. Valtr, de huidige nummer vijf, heeft 2 minuten en 36 seconden voorsprong op de equipe van Mitchel.

Veel zand en duinen

Morgen staat er een lange verbindingsroute van maar liefst 509 kilometer op het menu. De proef in Empty Quarter is ‘slechts’ 114 kilometer. De rijders krijgen alleen maar zand en veel duinen op hun pad. Ondanks de geringe lengte van de proef kunnen de onderlinge verschillen mede door de onbekende duinen nog flink oplopen. 


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Ronald Loedeman

Youtube