• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Etappe 4: Aandrijfas gooit roet in eten Martin van den Brink

Geschreven door Super User.

Na de verloren tijd van de afgelopen dagen leken de kansen in de vierde etappe te keren. Een onwillige aandrijfas gooide echter roet in het eten voor de eerste equipe van Mammoet Rallysport. Het team verloor opnieuw kostbare tijd met reparatie, maar is blij met de rijdende garage van Martien Hol achter zich…

Aan de telefoon klinkt teamcaptain Martin van den Brink in mineur. “Het mag nog niet lukken… En we begonnen zó lekker!” aldus de coureur. “We kwamen richting de twintigste en later negentiende positie, toen we ineens merkte dat er iets flink mis was.” Na een vlugge inspectie bleek dat de aandrijfas aan de voorzijde van racende tientonner het had begeven en volledig was afgebroken. De immense kracht tussen de motor en de wielen bleek teveel voor het massief stalen onderdeel. “Afgelopen nacht is dat ding nog helemaal nagelopen en gecontroleerd”, aldus een verbaasde rallycoureur.

Opnieuw bleek het team veel baat te hebben bij de gereedschapskist op wielen van Martien Hol. De eigen snelle assistent had het onderdeel uiteraard wel bij zich, en wist in een rap tempo de eerste Ginaf weer aan het rijden te brengen. De gedachte van een eigen back-up in de race is geruststellend voor de mannen in de eerste truck:  “Ik ben allang blij met die servicetruck achter me, zonder die truck hadden we hier niet gestaan…” noemt van den Brink.

De problemen van vandaag vormen de derde dag met euvels voor Martin, Peter en Erwin. De tegenslagen tot nu toe geven aan hoe heftig de start van deze editie is. “Het zijn iedere keer de kleine puntjes die er niet horen te zijn…” besluit van den Brink. Het team put troost aan de gedachte dat de heftige duinen nog moeten komen. Het is juist in het mulle zand van de duinen waar de 18 liter tellende Caterpillar-motor tot zijn recht komt. Dakar-directeur Etienne Lavigne blijft dan ook zeggen dat de duinen nog veel kunnen veranderen. “De echte beslissingen zullen in de laatste drie dagen van deze Dakar-editie vallen.” aldus de organisator.

Etappe 5 zal donderdag tijdig van start gaan. Trucknummer 510 van Martin zal, voor zover het er nu uitziet, als 22e starten. De strijdlust van eerdere dagen is zwaar beproefd, maar nog verder aangewakkerd. De demotiverende omstandigheden voor zowel de mannen ter plekke als het thuisfront brengen deze Dakar terug naar de essentie van deze race: een groot doorzettingsvermogen en de wil om het maximale te bereiken. Met dat eerste zit het wel goed… Wat het maximale is zal in de komende week moeten blijken.

De loodzware rally zal donderdag worden doorgezet in de vijfde etappe, die opnieuw voor veel spektakel zal gaan zorgen. In een etappe van 177 kilometer rondom Fiambala zullen de trucks en auto’s een andere route gaan rijden dan de motoren. De omgeving staat bekend om het witte zand en forse duinen en smalle bergpassen. Martin en Martien zullen hun monsterlijke machines tot in de puntjes moeten bedwingen om ongelukken te voorkomen, maar gaven al eerder aan daar alle vertrouwen in te hebben.

Youtube