• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

,,Het is jammer, maar dit kan gebeuren''

Geschreven door Enrico van de Craats.

image

Kapotte turbo werpt Martin van den Brink ver terug

Martin van den Brink heeft in de zesde etappe tijdverlies moeten incasseren. De Harskamper kreeg te kampen met een kapotte turbo en verloor totaal ruim drie uur. Een echte topklassering zit er waarschijnlijk niet meer in voor de rijder van Mammoet Rallysport.

Op 70 kilometer voor het einde kwamen Van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw, net voor de duinen, stil te staan. ,,De turbo was kapot. We hebben gewacht op snelle assistent Pascal de Baar en zijn monteurs. Een turbo vervangen kost ongeveer 2½ uur. Het is jammer, maar het hoort er bij,'' aldus Van den Brink, direct na het einde van de proef.
De Mammoet Rallysport rijder kwam met 3 uur 1 minuut en 58 seconden achterstand binnen. ,,We zitten nog in de race. Dat is het belangrijkste.'' In het algemeen klassement is Van den Brink, die vrijdag nog als negende algemeen stond geklasseerd, nu 18e. Zijn achterstand op Wuf van Ginkel, de nummer tien in het klassement, is bijna twee uur.

 

Martin van den Brink reageerde niet heel erg teleurgesteld. De sportman kent zijn pappenheimers: ,,Natuurlijk is het heel jammer. We stonden in de top tien. We moeten echter niet vergeten wat het doel was voor de rally van 2015. We willen de finish halen en veel leren over de trucks. Dan weet je ook dat dit kan gebeuren. Het hoort bij het spelletje.''

,,Waarde van Pascal is wel bewezen''

De Harskamper zag in het grote nadeel van het oponthoud echter ook een voordeel. ,,De waarde van Pascal de Baar als snelle assistent is vrijdag wel bewezen. Hij was razendsnel ter plaatse. De ervaren monteurs Wouter de Graaf en Martin Roesink hebben vakwerk verricht. We konden na ruim twee uur zonder problemen verder.''

Ook vandaag gaat de formatie van Mammoet Rallysport vrolijk verder. ,,De marathonetappe is een nieuw onderdeel. We hebben nog de hele nacht om de truck zo goed mogelijk te prepareren. Ik zie het wel zitten. We rijden zaterdag en zondag veel in het zand en dat is toch meer het terrein voor de deze truck. We zien het wel. We doen ons best en leven van dag tot dag. We zijn blij dat we nog meedoen. Met een kapotte turbo kun je bijvoorbeeld ook uitvallen.''

Lijstje De Baar groeit

Pascal de Baar kon vrijdag zijn hart als techneut lekker ophalen. ,,We hebben lekker gereden tot het moment dat Martin stil stond. Het vervangen van de turbo ging uitstekend en was een mooie test voor ons team. We wilden vervolgens in het spoor van Martin naar de finish,'' aldus de chauffeur van de snelle Renault-assistentietruck.
Maar die wens moest de ondernemer uit Beekbergen snel laten varen. ,,We hebben vandaag weer een paar dingen op het lijstje kunnen zetten. Grote problemen en veel kleine mankementen speelden ons parten.''
Het grootste probleem openbaarde zich in de slotfase. ,,Het laatste stuk door de duinen hadden we een kapot bandenaflaatsysteem. Je moet het systeem dan handmatig bedienen. Dat kan ook wel, maar is gewoon erg lastig.''
De Baar zet echter niet bij de pakken neer. ,,We zijn weer een dag blijven rollen. We komen elke keer weer boven water. We leren heel veel en zullen niet snel opgeven. We worden dagelijks met de neus op de feiten gedrukt. Het lijstje met huiswerk voor het komende jaar wordt groter en groter. Maar we hebben voldoende ervaring aan boord om de finish te halen en niet op te geven.’'


Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: Rally Maniacs en Maindru

Youtube