• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

,,Het wordt een dagje billenknijpen''

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 12 01 0421

De uitstekende prestatie van Pascal de Baar in de tiende etappe heeft toch nog een staartje gekregen. Dat moest ook wel, want het leek woensdag te vlekkeloos te verlopen.

Pascal stuurde woensdagavond de Renault-truck als zeventiende over de proef van Calama naar Salta. Op weg naar het bivak op Argentijns grondgebied ging het toch nog een beetje mis.
,,Op de verbindingsroute, na een kilometer of 30, stond de achterkant in de fik,'' aldus Pascal de Baar. ,,We hebben de brand snel kunnen blussen. Het bleek dat het achter-differentieel vlam had gevat.''

In het bivak maakte de serviceploeg zich op om het onderdeel te vervangen. Maar zo makkelijk ging dat niet. Beter gezegd dat is niet gelukt. ,,We hadden geen achter-dif meer, want die hadden we al vervangen. Daar moesten we dus iets op verzinnen.''
Na veel telefoontjes over en weer kwam er voor Pascal en zijn mannen een onverwachte oplossing uit de hoge hoed. ,,We hoorden via-via dat er geen verschil is tussen een achter- en voor-differentieel. Dat had ik nog nooit gehoord. Bij GINAF is dat niet zo en bij DAF en MAN is dat niet zo. Gelukkig hebben we die nog wel op voorraad.''
Maar wie denkt dat de technische crew vervolgens het probleem kon tackelen komt bedrogen uit. ,,De as was door de brand veel te heet geworden en we konden het differentieel niet vervangen.''
Pascal, Wouter de Graaf en Martin Roesink moesten vanochtend om 8.45 uur weer op weg voor de verbindingsroute naar de start van de elfde etappe. ,,We rijden vandaag dus zonder achterwiel-aandrijving. Een andere optie was er niet,'' zo meldde Pascal vanmiddag toen de equipe op weg was naar de startstreep.

 ,,Alleen voorwiel-aandrijving''

,,Het zal een lastige dag worden. Het hangt heel erg van het terrein af en van de omstandigheden. We moeten het zien te redden met alleen voorwiel-aandrijving. Dan moet het maar iets langer duren, maar we gaan er alles aan doen om het bivak in Termas de Rio Hondo te halen. Daar kunnen we dan het dif alsnog vervangen voor de etappe van morgen.''
Volgens Pascal is de kans 'fifty-fifty' dat de equipe van Mammoet Rallysport de finish van de elfde etappe haalt. ,,Het wordt echt een dagje billenknijpen. We moeten hopen dat het parcours niet te zwaar is geworden door de regenval.''

De trucker uit Beekbergen begint vanmiddag als negentiende aan de special stage over 194 kilometer. ,,We moeten duimen dat het goed komt. Maar wij gaan er voor.''


Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: Rally Maniacs en Maindru

Youtube