‘Inzet van team Mammoet Rallysport is niet beloond’
Martin van den Brink geeft zijn ploeg alle credits
LIMA - ,,We hebben op alle fronten uitstekend gepresteerd. De inzet van het team van Mammoet Rallysport is echter niet beloond.’’ Martin van den Brink maakte vanavond voorzichtig de balans op van de Dakar Rally 2019. ,,Natuurlijk balen we. Maar we hebben hele goede dingen gezien. Met het oog op de toekomst is dat een stevige houvast voor mij en voor het team.’’
De Harskampse teameigenaar moest donderdag constateren dat ook teamgenoot Janus van Kasteren het podium in Lima niet zou halen. In de voorlaatste proef vond de equipe van Van Kasteren haar sportieve Waterloo. ,,Ze zijn in de duinen blijven steken. Een motorische storing maakte verder rijden onmogelijk,’’ zo verklaarde Martin het uitvallen van de truck met #531.
De Harskamper is teleurgesteld dat zijn formatie door technische problemen het doel in de Dakar Rally niet heeft kunnen bereiken. Mammoet Rallysport begon op 6 januari met een dosis gezonde ambitie aan de zwaarste rally ter wereld. Martin van den Brink en Janus van Kasteren hadden beiden een vrije rol en wilden proberen een klassering in de top van het klassement te behalen. ,,We balen allemaal dat het niet is gelukt. Het doel blijft dan ook om het wel een keer te laten lukken. We kunnen constateren dat het team zeer professioneel werkt. De inzet van de monteurs is fantastisch. Zij hebben er echt alles aan gedaan wat in hun mogelijkheden lag.’’
Niet alleen het team van Mammoet Rallysport kreeg de afgelopen tien dagen te kampen met tegenslag. ,,Er is heel veel gebeurd deze rally. Kijk maar naar de fabrieksteams van Kamaz en Team De Rooy. Ook zij hebben veel problemen gehad. Kamaz zag Mardeev ook stranden met motorproblemen. Team De Rooy kreeg ook te maken met technische tegenslagen. Je moet soms geluk hebben dat het net op tijd op te lossen is.’’
‘Teamgeest is ongeschonden gebleven in Peru’
Volgens de 48-jarige rallyfanaat is de ‘teamgeest’ ongeschonden gebleven in Peru. ,,We vormen een goed op elkaar ingespeeld team. We hebben op technisch gebied zeker vooruitgang geboekt. We hadden buiten de motorische storingen geen grote problemen met de trucks. Dat komt vooral door de koerswijziging. Wij hebben daar meer grip op gekregen en dat brengt ons op een hoger niveau.’’
Volgens Martin is het nu zaak om de laatste puzzelstukjes van de Mammoet Rallysport in elkaar te laten vallen. ,,We hebben een probleem. De oplossing ligt echter niet in onze handen. Wij zijn afhankelijk van de technici in Tsjechië. Dat is niet om ons probleem af te schuiven. Het is een feit.’’
Het strijdplan voor de komende tijd is volgens Martin vrij duidelijk. ,,We gaan nu eerst zorgen dat alle teamleden en de trucks weer veilig in Nederland komen. Zaterdag aan het einde van de dag vliegen we terug naar Nederland. De tijd daarna moeten we om de tafel gaan zitten en evalueren, een oplossing voor de problemen vinden en met zijn allen vooruitkijken. Mammoet Rallysport verdient namelijk meer dan het tot nu toe gekregen heeft. En daar blijf ik keihard voor knokken.’’
‘Storing niet meer te verhelpen’
Dat Janus van Kasteren de Renault truck niet over het finishpodium in Lima kon rijden was een begrijpelijke teleurstelling. Navigator Erwin van den Bosch reageerde vanmiddag (plaatselijke tijd) vanuit het bivak in Pisco. ,,Het is ontzettend jammer dat we niet verder konden. Niet alleen voor ons als rijders, maar voor het hele team. Het ging eigenlijk hartstikke goed in de etappe van woensdag. We reden behoudend. De finish halen was het doel en dat hadden we goed besproken.’’
Tot halverwege was er geen vuiltje aan de lucht wat betreft de gekozen strategie. ,,Na zo’n 145 kilometer, ongeveer op de helft van de proef, viel de truck stil. We hebben geprobeerd om de oorzaak te vinden en het te maken maar dat is niet gelukt,’’ aldus de 31-jarige navigator uit Wintelre. ,,Ook de hulp van Michel Boucou was niet aan ons besteed. Hij kon de plaats niet bereiken. We moesten in de duinen overnachten en vanochtend heeft de serviceploeg van Mammoet Rallysport de truck opgehaald.’’
Volgens Erwin is er alle reden om met gemengde gevoelens terug te kijken op de rally. ,,Natuurlijk is het vreselijk balen om op de voorlaatste dag uit te vallen. Aan de andere kant hebben we boven verwachting gepresteerd. Op de dagen dat de truck goed was ging het ook echt heel goed. Het was een super avontuur en ondanks dat wij nauwelijks ervaring hadden is het goed verlopen. Wij vinden het vooral vreselijk voor de mannen van Mammoet Rallysport, die er alles aan hebben gedaan.’’
‘Het moet wel een keer lukken’
Janus van Kasteren reageerde berustend. De rallyrijder was vanavond rond 21.00 uur (Nederlandse tijd) bijna terug in het bivak van Pisco. ,,Het was een lange dag vanaf woensdagochtend tot nu,’’ aldus de Veldhovenaar. ,,We hebben overnacht in de duinen en moesten wachten tot de serviceploeg vanochtend arriveerde. we hebben de truck uiteindelijk op de aanhangwagen gezet en zijn nu op weg naar het team in Pisco. Jammer dat we het net niet hebben afgemaakt. Dit zagen we niet aankomen. De truck deed het fantastisch. Maar opeens was het over en uit.’’
Volgens Janus blijft het zijn doel om de Dakar-medaille te veroveren. Nadat hij in 2018 in de elfde etappe moest opgeven en nu na negen dagen een streep door de rekening kon halen. ,,Het moet wel een keer lukken. Daar ben ik van overtuigd. We hebben heerlijk gereden en ben erg tevreden over de samenwerking met Erwin en Frank. Het was voor hen de eerste Dakar Rally en dat is goed verlopen.’’
De 31-jarige ondernemer uit Veldhoven heeft in de negen etappes in Peru het nodige geleerd. ,,Vooral natuurlijk het rijden in de duinen. Het ging heel goed en ook de truck was echt fantastisch. We vallen uit door een motor storing. Ja, het blijft een mechanische sport. Dan kan dat gebeuren.’’
Janus wil nog niet aan de Dakar Rally van 2020 denken. ,,Daar gaan we later over nadenken en praten. We gaan eerst naar huis. Dit was een mooi avontuur. Maar nu kijk ik vooral uit naar het aanstaande vaderschap,’’ aldus Janus, die in februari voor de eerste keer vader wordt.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Gustavo Epifanio