Mammoet Rallysport op dreef richting Dakar 2013
Het Nederlandse Dakar-team Mammoet Rallysport is hard aan het voorbereiden voor de zwaarste rally ter wereld: Le Dakar 2013. Harskamper Martin van den Brink stapt op 5 januari 2013 voor de opnieuw achter het stuur van zijn Ginaf X2222 in een poging om nieuwe records te verbreken. Tot die tijd zijn de dagen lang en de nachten kort in de nagelnieuwe werkplaats van het team...
Voor de vijfde keer op rij hoopt Van den Brink de strijd met de voorste rijders aan te gaan. In eerdere Dakar-rally’s liet de ondernemer al zien daar thuis te horen, hoewel problemen met de banden vorig jaar net een streep trokken door een top 10 klassering. “Maar in 2013 liggen nieuwe kansen, we zijn na de Dakar hard aan het werk gegaan om te testen in de Silk Way Rally in Rusland, die we in juli hebben gereden. We kwamen daar om te testen, maar werden toch nog tiende... Daar hebben we veel ervaring opgedaan, die we nu weer inzetten voor de komende Dakar”, legt Martin uit.
Het grootste avontuur op auto- en motorsportgebied zal op 5 januari van start gaan in Lima, de hoofdstad van Peru. Vervolgens zullen de imposante voertuigen zich een weg banen door de bergen van Peru, de woestijn en bergpassen van Argentinië en dan de kustroute volgen richting de finish in Chili. De race belooft wederom zeer zwaar en uitputtend te zijn voor zowel truck als de teamleden, die zich volop voorbereiden op de grootste uitdaging tot nu toe. De tweeweekse rally zal meer dan 8000 kilometer lang zowel het materiaal als de moraal zwaar op de proef stellen.
Mammoet Rallysport kan inmiddels wel putten uit jarenlange ervaring. Coureur Martin van den Brink stuurt de racende tientonner straks voor het vijfde jaar de zandduinen in, bijgestaan door navigator Peter Willemsen en monteur Arjan Veenvliet. In hun kielzog volgt een snelle-assistentietruck, die wederom bestuurd zal worden door Martien Hol, ditmaal met Erwin Lagerweij en Jeroen Stevens.
In de Dakar van 2012 kampte het team veelal met problemen rondom de banden: oververhitting en lekkage zorgden ervoor dat het de mannen veel energie kostte om alle duizend paardenkrachten op het parcours over te brengen. “Dat euvel lijken we voorbij te zijn”, aldus Erwin Lagerweij: “We hebben de uitlaat verlegd naar de achterkant van de truck, zodat de uitlaatgassen niet meer langs de banden hoeven. Dat scheelt behoorlijk in temperatuur. Verder hebben we het hele bandenaflaat-systeem vervangen en hebben we met behulp van experts de complete luchtvering onder handen genomen...”
Wie denkt dat de mannen dit jaar voor de vijfde maal op rij achter elkaar in dezelfde truck stappen, heeft het mis: beide trucks zijn tot op het chassis gestript en weer opgebouwd, waarbij men niets aan het toeval heeft overgelaten. “Het enige wat de afgelopen jaren hetzelfde is gebleven, is het kenteken”, grijnst Martin. Er moet nog heel wat gebeuren, maar het team laat weten uit te zien naar een nieuw jaar, met nieuwe kansen in een nieuwe Dakar.
{phocagallery view=category|categoryid=33}