• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • dieleman seeds
  • sponsor dopharma
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Mitchel van den Brink schrijft geschiedenis

Geschreven door Berry Kamphorst.

Jonge Harskamper bezorgt Eurol Team De Rooy Iveco dagzege

RIYADH - Mitchel van den Brink heeft de geschiedenisboeken van de Dakar Rally vanmiddag herschreven. De 20-jarige Harskamper is de jongste deelnemer ooit die een etappe bij de trucks heeft gewonnen.

Martin van den Brink maakte het Harskampse-feestje compleet door via de vierde plaats de leiding in het algemeen klassement te pakken. Het verschil met Ales Loprais is minimaal (37 seconden). De vreugde in kamp van Eurol Team De Rooy Iveco was echter maximaal.

,,We hebben een super mooie dag gehad,’’ aldus Mitchel, die met Moi Torrallardona en Jarno van de Pol als vierde aan de etappe begon. ,,We hadden een sterke opening en hebben Janus, die een minuut eerder was gestart, ingehaald. We hebben wel 100 kilometer samen gestreden in de woestijn. Dat was heel gaaf. De helikopter vloog boven ons om de ‘battle’ te filmen. Echt super leuk,’’ aldus de jongste etappewinnaar uit de Dakar geschiedenis.

‘Samen Loprais ingehaald’
 
,,We hebben ook samen Loprais ingehaald. Op een gegeven moment reed ik Iets te dicht achter Janus om goed een duin op te kunnen komen. Daar hebben we wat tijd laten liggen.’’
De talentvolle rijder uit Harskamp wijzigde vervolgens de strategie. ,,We zijn uit het spoor van Janus gegaan. Maar toen zat er op dat andere spoor een groot gat, dat we niet zagen. We klapten daar volle bak in. De bumper was krom, maar verder geen gekke dingen. We zijn wel even uitgestapt om te kijken.’’
Aan het einde van de woestijnrace, die 3 uur en 47 minuten duurde, had Mitchel 35 seconden voorsprong op Janus van Kasteren. De Tsjech Macik werd op 2m30s derde en Martin gaf 10.41 toe op zijn zoon. Loprais verloor ruim 16 minuten meer dan Van den Brink en verspeelde de koppositie. Mitchel en zijn manschappen staan nu vijfde. ,,Ik ben echt super blij met dit resultaat. We hopen dat we morgen weer op deze manier gas kunnen geven.’’ 

Zwitsers uurwerk

Met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk rijgen de mannen van Eurol Team De Rooy Iveco de top klasseringen aan de Dakar-ketting. Het constante optreden heeft de ervaren Martin van den Brink de leiding in het klassement van de zwaarste rally ter wereld opgeleverd. ,,Wat een mooie dag,’’ aldus een lachende Brink-senior net na afloop van de ingekorte etappe. De klassementsproef van de zesde etappe telde niet 467 kilometer zoals gepland, maar 358 km. De finish was niet in Al Dawa Dumi, maar in Riyadh. Het bivak in Al Dawa Dumi was door de hevige regenval onbegaanbaar. 

Brink-kamp hé-le-maal tevreden

,,Het was weer een prachtige etappe met duinen een nog eens duinen. Wij hebben vooral met verstand gereden en ik ben zeer tevreden met deze uitslag. Mitchel en Janus kwamen ons voorbij. Wij besloten om ze te laten gaan. Laat de jeugd het maar uitvechten. Die ‘ouwe’ doet rustig aan.’’
Dat bleek een juiste keuze. ,,We zagen Loprais vast staan en wisten dat we tijd gingen winnen. Tijdwinst was de grootste doelstelling. We staan nu eerste algemeen en Mitchel pakt de dagzege. Het Brink-kamp is hé-le-maal tevreden. Wat een mooie dag. Hopelijk kunnen we dit voortzetten,’’ aldus Martin, die persoonlijk geschiedenis schrijft door in zijn vijftiende Dakar Rally voor het eerst als klassementsleider de eerste week mag afsluiten.

Uitputtende etappe

Morgen trekt de karavaan alsnog van Riyadh naar Al Dawa Dumi. De zevende etappe brengt de rallykaravaan zaterdag alsnog in het bivak van  Al Dawa Dumi. De special is 398 kilometer lang en belooft het nodige spektakel. Een gevarieerde klassementsproef met snelle paden, kamelengras en zeer uitdagende duinen staan borg voor een uitputtende etappe. De verbindingsroute bestaat ook nog eens 315 kilometer.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Ronald Loedeman

Youtube