• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Van den Brink Rallysport is in 2011 weer van de partij

Geschreven door Super User.


Martin van den Brink laat er geen misverstand over bestaan. “Wij staan in 2011 weer aan de start van de Dakar Rally.” Martin, Martien Hol en Peter Willemsen zijn sinds gisteren weer in Nederland. In de eerste etappe ontwijkt het team uit Harskamp na een blinde bocht de gecrashte truck van Tomecek en belandt daarbij zelf op de kop. De rolkooi van de Ginaf raakt vervormd. Een startverbod is het gevolg. “We hebben alle pech van de wereld gehad.”

“Natuurlijk heb ik de film al een keer of wat teruggespoeld, maar elke keer ligt de truck er weer. Het is gebeurd. Daar verander je niets aan.” Martin van den Brink is een nuchter mens. De ondernemer uit Harskamp kijkt liever vooruit dan achterom. “Zodra de Mammoet Ginaf weer terug is in de werkplaats gaan we de truck opnieuw opbouwen. Vanmorgen heb ik al een rondje gebeld om te informeren voor een nieuwe cabine en rolkooi.”


Op 20 kilometer voor de finish van de special gaan Martin, Martien en Peter een doordraaier naar links in. “Die dag hadden we al 600 van die bochten gehad.” Er blijkt één groot verschil: net om de hoek ligt een truck op de kop met de wielen omhoog. Vooral een heel onwerkelijk beeld. “Ik dacht eerst ‘zie ik dat wel goed?’, ik geloofde het niet. Ja, en dan maak je een keuze. Ik zie Tomecek en zijn mannen dizzy in de gordels hangen, dus rechtdoor is geen optie, rechts loert een afgrond, dus dan maar naar links.”

De Tsjechische equipe is zo ontweken, maar de heuvel niet. Vol in de ankers en dan het stuur om. En dat met een truck van 10 ton op een dalende weg. Zo tart je de wetten van de zwaartekracht. De Mammoet Ginaf gaat om en eindigt ook met de wielen omhoog. Martin klimt uit de truck, slaat de voorruit in en helpt Peter naar buiten. “Op dat moment zie ik Martien nog in de gordels hangen. Ik haal hem uit de auto. Peter rent snel naar het begin van de bocht om de achteropkomende equipes te waarschuwen. Na vijf minuten is Martien gelukkig weer bij.”

Met hulp van Wuf van Ginkel en de Duitse rijder Mathias Behringer landt de GINAF weer op de wielen. Van den Brink Rallysport finisht de etappe en rijdt door naar het bivak. Daar gaat de servicecrew aan het werk. Onder meer om de rolkooi weer recht te persen. Nadat eerst foto’s zijn gemaakt van de schade, komt Fabien Calvet, wedstrijddirecteur trucks van Dakar-organisator ASO, om 0.00 uur ’s avonds het slechte nieuws brengen. De kooi is te vervormd om verder te mogen. “Je wilt het op dat moment natuurlijk niet horen, maar het is wel een terechte beslissing. Veiligheid gaat voor alles”, zegt Martin realistisch.

Zo is de rally voor Van den Brink Rallysport abrupt over. Veel te vroeg. “De jongens zitten nu in het zand, daar hadden we tussen moeten rijden… Maar ja, we hebben zelf niets fout gedaan. We hebben gewoon alle pech van de wereld gehad.”

Het spijt Martin dat hij samen met zijn team niets heeft kunnen laten zien. “Onze hoofdsponsor, alle andere sponsors en de fans verdienen absoluut meer voor hun geweldige steun.” Om die reden reist Martin van den Brink volgende week terug naar Argentinië om zich bij een groep fans en sponsoren te voegen, die Van den Brink Rallysport feestelijk binnen wilden halen in Buenos Aires. “Het is anders gelopen dan we ons hadden voorgesteld, maar het zal vast heel gezellig worden.”

Youtube