• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

‘Veel duinen en zand, maar geen problemen’

Geschreven door Berry Kamphorst.

Martin van den Brink nestelt zich stevig in top tien

WADI AD-DAWASIR - Martin van den Brink is ook in de derde etappe van de Dakar Rally 2021 uit de problemen gebleven. Het team van Mammoet Rallysport eindigde vandaag als elfde in de etappe rond Wadi Ad-Dawasir. Na drie constante uitslagen staat de Harskamper op een achtste plaats in het algemeen klassement. ,,Ik ben heel tevreden. Dit willen we proberen vast te houden.’’

In de 403 kilometer rond Wadi Ad-Dawasir kregen de deelnemers vandaag een ‘dagje in de zandbak’ voorgeschoteld. Naast veel zand en duinen lag er ook een flinke uitdaging voor de navigators. De derde etappe eiste op veel fronten zijn tol. ,,Het was een mooie en zware proef,’’ zei Martin nadat hij ongeschonden uit de proef was gekomen.

Dat konden vandaag niet alle deelnemers hem nazeggen. ,,We hebben bijvoorbeeld gezien dat Maurik van den Heuvel met de Scania op zijn kop lag en dat zijn truck total loss is. Ook Bernard ten Brinke hebben we gezien. Hij heeft ook veel schade aan de Toyota na een stevige crash.’’

‘Tempo was prima’

Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Daniel Kozlovsky waren vandaag, net als de voorgaande dagen, opnieuw de beste Nederlandse formatie. ,,We hebben geen problemen gehad,'' zo vertelde Martin direct na de special over 403 kilometer. ,,We hebben ook vandaag heerlijk gereden. Het tempo was prima en door de duinen ging het soepel. We zijn opnieuw dik tevreden. We rijden goed en de truck doet het ook uitstekend. Het enige probleem vandaag was een afgelopen moer van het veerblad.'' 

De liefhebbers van duinen kregen vandaag waar voor hun geld. ,,We moesten acht duinenpartijen oversteken. We hebben opnieuw met verstand en beleid gereden. We kwamen goed door duinen al was het soms lastig en spannend. Met de zon loodrecht op de duinen is het lastig in te schatten hoe een duin loopt en wat er net na de top komt.''

Van den Brink en zijn co-piloten hielden in het Midden-Oosten het hoofd koel en dat bracht de Renault-equipe op een achtste stek in het klassement. De Harskamper wil het constante tempo vasthouden. ,,We zien veel teams in de problemen komen. Het is belangrijk om te blijven rijden.’’
Na het stabiele optreden is Martin nog altijd de beste Nederlander in de rally. Dmitry Sotnikov, vandaag tweede achter MAZ-rijder Siarhei Viazovich, heeft bijna 17 minuten voorsprong op de Wit-Rus. De Rus Shibalov, Macik en Loprais maken de top vijf vol. Het team van Mammoet Rallysport is achtste met 1 uur en 3 minuten achterstand op de koploper in de Kamaz. Pascal de Baar is op een dertiende plaats (op 2 uur en 9 minuten) de tweede Nederlander.

‘We hebben meerdere deelnemers losgetrokken’

Mitchel van den Brink kwam maandag als 26e binnen en stijgt vandaag in het klassement naar een positie rond plaats twintig. De 18-jarige debutant, met Kootwijkerbroeker Richard Mouw en Lunteraan Wilfred Schuurman aan zijn zijde, nam in de zware proef geen risico en fungeerde als hulpdienst. ,,We hebben meerdere keren een deelnemer losgetrokken uit het zand. Het was een zware proef waar veel auto's vast kwam te zitten.'' De jonge coureur reed vandaag een vrijwel probleemloze etappe en nadert de beste twintig in de rally. Er gingen vanochtend nog veertig equipes van start. ,,We kunnen tevreden zijn en moeten proberen om dit ritme vast te houden,'' aldus Martin over de tactiek voor de komende zware etappes.

Woensdag wacht een lange rit van Wadi Ad-Dawasir naar Riyadh. De verbindingsroute is 473 kilometer en de klassementsproef telt 337 kilometer. Het is wat het totaal aantal kilometers betreft de langste etappe van de rally in 2021. Het is voor de deelnemers in deze lange rit vooral van belang om scherp te blijven. De concentratie en de fysieke gesteldheid worden op deze manier op de proef gesteld. De eerste truck begint rond 10.00 uur aan de vierde special stage.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Fotop

Youtube