• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Technische tegenslag Mammoet Rallysport

Geschreven door Enrico van de Craats.

17486 935055933183105 6792744537144231121 n

Martin van den Brink verliest veel tijd

In de tweede etappe van de Libya Rally heeft de formatie van Mammoet Rallysport veel problemen voor de wielen gekregen. Martin van den Brink, Peter Willemsen en Mario Kress verloren zaterdag veel tijd en raakten de leiding in het klassement kwijt.

De tweede etappe van Boudnib naar Merzouga telde 235 kilometers op snelheid. Martin van den Brink leek na de winst in de openingsrit opnieuw op weg naar de dagzege. Grote technische tegenslag voorkam de dubbelslag voor Harskampse truckrijder.

 

,,Op 40 kilometer voor de finish moesten we stoppen door een gebroken pitmanarm. We hadden dus geen stuur meer.'' Voor de mannen van Mammoet Rallysport was het vervolgens wachten op de monteurs. ,,We zaten bovendien midden in een echte zandstorm,'' aldus Martin van den Brink. ,,Dat maakte het niet eenvoudiger voor de montuers. Uiteindelijk werd het stuurhuis weer gemaakt door een nieuwe pitmanarm te monteren en konden we verder.''

De tweede etappe leverde dus niet het gewenste resultaat op. ,,De etappe was prachtig met mooie paden en veel duinen. Jammer dat de problemen een hoge klassering in de weg stonden. Aan de andere kant ben ik blij dat het nu gebeurt. Het is goed dat Mario Kress er ook bij is. Hij heeft vandaag aan den lijve ondervonden wat het betekent om op de route te moeten sleutelen. De zandstorm maakte de omstandigheden natuurlijk nog heftiger.''

,,Het hoort er allemaal bij''

De equipe van Mammoet verloor bijna vier uur op dagwinnaar Gert Huzink. In het klassement is Van den Brink nu de achtste trucker. ,,De technische tegenslag is een onderdeel van het spelletje. Het hoort er allemaal bij. We zijn hier om het materiaal te testen. Dat lukt aardig. We rijden nog met de onderdelen van de laatste Dakar Rally. Alleen de vering is vernieuwd.''

Volgens de Harskamper voldoen de nieuwe veren tot nu toe. ,,Door de verbeterde vering ontstaat er echter een nieuw probleem. De krachten komen nu op een andere plaats. Dan kan er dus iets anders kapot gaan.'' Een andere mogelijke oorzaak voor de breuk in de pitmanarm is volgens Martin 'metaalmoeheid'.

De Renault-truck wordt vanavond in het bivak van Merzouga weer klaargestoomd voor de derde etappe. ,,We gaan zondag weer op jacht naar een goed resultaat. We houden ons bewust niet in. We willen in deze week de basis leggen voor een betere en sterkere truck voor de Dakar Rally van 2016.''

De derde etappe gaat zondag van Merzouga naar Mhamid. De special is 345 kilometer lang.

 

Youtube