• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Van den Brink investeert in de toekomst

Geschreven door Berry Kamphorst.

Richard Mouw navigator in Silk Way; Rosegaar mee naar Dakar Rally

HARSKAMP - Martin van den Brink opent zaterdag een nieuw hoofdstuk in zijn rallycarrière. De Harskamper komt in de Silk Way Rally aan de start met een missie, die op de toekomst is gericht. ,,We zullen de Silk Way Rally niet winnen. We rijden deze rally als een investering in de toekomst.’’

De 46-jarige Harskamper vormt een equipe met Kootwijkerbroeker Richard Mouw en Daniel Kozlovsky. ,,Richard wordt in het diepe gegooid,’’ zo vertelt Martin. ,,We gaan Richard, die in het verleden al vaak als monteur in de cabine zat, opleiden tot navigator. Het is altijd mijn wens geweest om met twee goede monteurs in de truck te zitten. Het uiteindelijke doel is om in 2019 de Dakar Rally te rijden met Richard en Daniel als co-piloten.’’

Om dat proces te versnellen heeft Van den Brink voor de korte termijn een ‘speciaal konijn uit de hoge hoed weten te toveren. ,,We hebben een overeenkomst gesloten met navigator Wouter Rosegaar. Zowel in de Oilibya Rally, in oktober, als in de Dakar Rally 2018 is Wouter mijn navigator en fungeert Richard Mouw als monteur. Voor Richard de perfecte leerschool en voor mij een geweldige kans om met een top-navigator te rijden.’’

Wouter Rosegaar is de vaste co-piloot van Erik van Loon. De Brabander liet onlangs weten de Dakar Rally van 2018 over te slaan. ,,Erik van Loon heeft het te druk met zijn bedrijf. Toen wij dat hoorden hebben direct contact gezocht en dat heeft deze constructie opgeleverd. Ik ben daar heel erg blij,’’ aldus een enthousiaste Van den Brink.

In de Silk Way Rally (,,Het was te kort dag om Wouter ook mee te nemen naar Rusland’’) maakt Richard Mouw zodoende zijn debuut als navigator. ,,We geven Richard op deze manier de kans om het vak te leren. We moeten dit jaar roeien met de riemen die we hebben. We gaan echt wel proberen om een dagzege te boeken, maar er is geen druk. Voor ons staat het testen van de Renault truck op de betrouwbaarheid en het opleiden van Richard centraal.’’

Volgens Martin van den Brink mag de lat in de nabije toekomst hoger worden gelegd. ,,In de Oilibya Rally gaan we voor de winst en in de Dakar Rally 2018 gaan we voor een plaats op het podium. Dat is ook de doelstelling van Wouter. Ik ben heel blij dat Mammoet Rallysport zo’n ervaren en ambitieuze navigator heeft gevonden. Het is echt niet eenvoudig om een top-navigator te vinden.’’

‘Podium is het doel’

Ook Wouter Rosegaar is verheugd met de overeenkomst met Mammoet Rallysport. ,,Ja, ik kijk er naar uit om met Martin de Dakar Rally te rijden. Nadat Erik duidelijk maakte de komende Dakar niet te rijden kwam ik al snel in contact met Martin. Ik ken het team inmiddels goed en ik heb vertrouwen in die mensen en in de capaciteiten van Martin.’’  De 34-jarige navigator uit Zeeland (Noord-Brabant) steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken. ,,Ik doe niet mee om het meedoen. Het wordt mijn twaalfde Dakar Rally en ik vind dat we voor het podium moeten gaan.’’

Daarmee zou de Brabantse ondernemer (Web Ontwikkeling) zijn persoonlijk beste prestatie in de Dakar Rally verbeteren. ,,Ik ben trots op de vierde plaats die ik met Erik van Loon in het algemeen auto klassement heb behaald. Maar nu zie ik goede kansen om bij de trucks op het podium te eindigen. Ik kijk er enorm naar uit.’’

Start op het Rode Plein

Zaterdag 8 juli begint de Silk Way Rally. Een dag eerder is de startceremonie op het Rode Plein. Tot 22 juli rijden de deelnemers 14 etappes. De finish is in Xi’an. ,,Het is een mooie rally om de truck te testen en ons te meten met de concurrenten,’’ aldus Van den Brink, die vorig jaar maar liefst vijf etappes wist te winnen en als derde algemeen eindigde. ,,Als we de problemen met de koeling niet hadden gehad hadden we zelfs kunnen winnen.’’

In de rally door Rusland, Kazachstan en China komen vrijwel alle topteams aan de start. Martin van den Brink heeft in tegenstelling tot vorig jaar geen snelle assistent. ,,Pascal de Baar en Gert Huzink hebben besloten om voor eigen kansen te willen rijden. Zij hebben ook een Renault truck via Mario Kress tot hun beschikking.’’ Martin, Richard en Daniel rijden de Silk Way Rally in de vertrouwde CBH Renault (truck met de ‘neus’). De Baar en Huzink rijden in een zogenaamde fronttruck.

Naast De Baar en Huzink komen onder andere Gerard de Rooy, Ton van Genugten, Arthur Ardavichius (Iveco), Ales Loprais, Martin Kolomy (beiden Tatra) Airat Mardeev, Eduard Nikolaev, Andrei Karginov, Anton Shibalov en Dmitry Sotnikov (allen Kamaz) aan de start in de rally die totaal 9600 kilometer telt. ,,Het is een ijzersterk deelnemersveld. We hopen ons in dit veld met de strijd om de etappezeges te bemoeien,’’ aldus Martin van den Brink.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Jan van Gelder

Youtube