• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Het verhaal van #517

Geschreven door Super User.

Voor de tweede keer een kapotte versnellingsbak betekende woensdag in de vierde etappe het einde van de Dakar voor Pascal de Baar. Uit de eerste analyse van de eerste kapotte versnellingsbak leidde de monteur van de 517, Martin Roesink, voorzichtig af dat het vermogen van de motor mogelijk te ver was opgevoerd voor de versnellingsbak. “Maar dat moeten we thuis eens goed onderzoeken. Normaal gesproken draai je niet twee keer een versnellingsbak kapot.”

In de derde etappe was de versnellingsbak ook al kapot gegaan, maar dat was tegen het einde van de proef. De truck kon toen nog door Kees Koolen naar de finish worden gesleept. Maar woensdag ging het opnieuw mis, niet ver van het einde van het eerste deel van de proef. De mannen wisten dat er dus nog zo’n 400 kilometer te gaan waren. “Je kunt van niemand verwachten dat ze ons zo ver naar de finish slepen”, vertelde Roesink, die met de persauto van Rallymaniacs meereed naar het bivak in Tucuman.Het defect kwam als een volslagen verrassing. “Het rijden ging goed. Het waren wel ruwe paden, maar Pascal kon goed doorrijden en wilde wat van de verloren tijd van dinsdag goedmaken. Op een recht stuk waar eigenlijk niets aan de hand leek, merkte hij ineens dat de koppelingspedaal niet goed aanvoelde. Ik ben uit de auto gegaan om te kijken en zag er olie en wat ijzerwerk uit komen. Dat weet je: dit is niet goed.”Voor de mannen van de 517 was snel duidelijk dat het einde rally was. Roesink: “We zijn met de voetjes in een riviertje gaan zitten en hebben zo tot de avond gewacht op de 6x6. We stonden niet ver van een verhard pad waarlangs we de weg naar het bivak in Chilecito konden bereiken. De sleepkabel was alleen wat kort, waardoor het nog best een spannende rit was. Voor Pascal was het moeilijk sturen, zo kort achter de 6x6, die eigenlijk te groot was voor de kleine tunneltjes waar we doorheen moesten. Je zag de reservebanden op het dak heen en weer schuiven, zo krap was het. We mogen nog van geluk spreken dat we overal doorheen zijn gekomen.”De truck van De Baar werd op de aanhanger bij Team Schoones gezet.

Youtube