Van den Brink 400 kilometer zonder voorruit
De vierde etappe van de Dakar 2014 kreeg voor Martin van den Brink en zijn mannen een bijzondere extra dimensie. Zij reden 400 kilometer lang zonder voorruit. “We hebben de hele dag zitten stofhappen. Het was echt geen pretje vandaag.” Van den Brink finishte desondanks als tiende. Mammoet-teamgenoot Pascal de Baar verging het aanzienlijk slechter. Hij moest opgeven wegens een kapotte koppeling. De servicetruck van Mammoet sleept De Baar vannacht naar het bivak in Chilecito.
Al vrij snel in het eerste gedeelte van de door een neutralisatie onderbroken proef verloor Martin van den Brink zijn voorruit. “De truck luisterde niet goed en we kwamen iets naast de baan. Ik wilde terugsturen, we maakten twee jumps en ineens was de voorruit weg. Er zat niks anders op dan een bril opzetten en doorgaan.”
Het ontbreken van een voorruit betekende dat de mannen de hele dag stof zaten te happen. “Om gek van te worden! We zaten achter Hans Stacey; dat was niet te doen zo veel stof. Ik heb hem gesentineld en gelukkig liet hij ons er langs. Dat scheelde behoorlijk.”
De laatste 100 kilometer van de etappe was het redelijk stofvrij, maar daar doemde weer een ander probleem op: riviertjes. “Daar kon je gewoon hard doorheen rijden, als je een voorruit en ruitenwissers had. En die hadden we niet. Dus wij zijn er stapvoets doorheen gegaan. Niet alleen omdat anders Peter zijn roadbook nat zou worden, de elektronica in de cabine kan er niet tegen.”
Zonder voorruit kon Van den Brink op zich wel goed doorrijden, maar hij moest toch voorzichtig zijn. Dat was misschien maar goed ook. “We hebben weer de hele dag zitten hutsebutsen. Het was weer zo’n proef waar je makkelijk heel veel stuk kon rijden. Maar ik denk dat wij nu meer pijn hebben dan de truck.”
Pascal de Baar, die wegens een kapotte versnellingsbak uit de proef op dag 3 gesleept moest worden door Kees Koolen, stond in het eerste deel van de special opnieuw stil met versnellingsbakproblemen. “Dat is echt ontzettend rot”, vond Van den Brink. “De monteurs hebben tot acht uur vanochtend doorgewerkt om Pascal aan de start te krijgen en dat is allemaal nét gelukt. Het is heel zuur dat hij dan weer met een kapotte bak staat. Vooral voor Pascal zelf, want die is er zó mee bezig.”
De 6x6-servicetruck van Mammoet Rallysport sleept De Baar uit de proef naar het bivak in Chilecito. Daar wordt de auto opgelapt om in de assistentiekaravaan de weg te kunnen vervolgen.