Mitchel van den Brink grijpt net naast dagzege
Equipes Eurol Team De Rooy Iveco schuiven op in klassement
SHAYBAH - Slechts 22 tellen kwam Mitchel van den Brink tekort om opnieuw het zoet van een etappe overwinning in de Dakar Rally te mogen proeven. Pascal de Baar verstoorde het feestje van de jonge Harskamper.
Martin van den Brink eindigde in de negende etappe als vijfde. In de relatief korte special over 114 kilometer moest Martin 4m39s toegeven op de ritwinnaar.
Toch had de ervaren coureur uit Harskamp genoten van de etappe in Saoedi-Arabië. ,,Het was een mooie proef met alleen maar duinen. We hadden ze vandaag in alle soorten en maten. Hoge, lage en zachte duinen,’’ aldus het boegbeeld van Eurol Team De Rooy Iveco.
Martin toonde na afloop zijn tevredenheid over de Iveco Powerstar. ,,We hebben geen problemen gehad. De truck heeft weinig te lijden. We gaan zonder brokken naar het bivak en gaan ons daar voorbereiden op de marathon etappe. De komende twee dagen krijgen we weer veel zand en duinen. Daar verheugen we ons erg op,’’ zo sprak de 52-jarige rallyrijder ook namens navigator Erik Kofman en monteur Richard Mouw.
Van den Brink senior begint morgen als tweede aan de elfde etappe. Teamgenoot Janus van Kasteren voert het duo van Team De Rooy aan. De snelle man uit Veldhoven begint met een voorsprong 22m41s aan het tweeluik in ‘de grootste zandbak van Saoedi-Arabië’. Derde man, Martin Macik, heeft al ruim 50 minuten achterstand op Van Kasteren.
Smetje op een mooie dag
Net als voor alle rally liefhebbers was ook voor Martin de opgave van Ales Loprais het enige smetje op deze mooie dag. De klassementsleider verliet vandaag de rally nadat hij dinsdag betrokken was geweest bij een ongeluk met dodelijke afloop. ,,Heel vervelend wat er is gebeurd, het zal je maar overkomen. Ondertussen gaat de wedstrijd wel door. Ik denk dat we nog alle kansen hebben. Morgen begint de beslissende fase met de marathon. Daarna weten we meer.’’
Trouwe cipier
Mitchel van den Brink. Moi Torrallardona en Jarno van de Pol moesten na 114 kilometer racen door de duinen in het Empty Quarter lijdzaam toezien dat ze 22 seconden tekort kwamen voor een tweede dagsucces. De 20-jarige Harskamper reed het gat van vijf minuten naar zijn vader dicht en liet het als trouwe cipier daar ook bij. ,,Het was een super mooie proef door de duinen. We hebben veel mensen vast zien staan. Ook onze concurrent Jaroslav Valtr. We hebben daar een paar minuten achter gestaan en zijn hem nu weer gepasseerd. We staan vierde en op naar de dag van morgen,’’ aldus Mitchel voordat hij de Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy parkeerde in het bivak in Shaybah.
Marathon
Het eerste deel van de marathon etappe begint na een verbindingsroute van 153 kilometer met een klassementsproef over 274 kilometer. De rijders zullen alleen maar zand in alle kleuren. Daarnaast is de rol van de navigator van groot belang. Aan het einde van de eerste dag is er geen hulp van de vertrouwde serviceploeg. De rijders moeten de truck zelf prepareren voor het afsluitende deel op vrijdag. Die rit brengt de karavaan, via een proef over 185 kilometer, weer terug in het bivak van Shaybah. Daar kunnen de voertuigen weer overgeleverd worden aan de vertrouwde monteurs.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Ronald Loedeman