• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Ongeplande rustdag voor Mammoet Rallysport

Geschreven door Natascha Kayser.

unnamed

Martin van den Brink had het van tevoren gezegd: "Het is een nieuwe auto, niet te vroeg juichen." Al in de eerste etappe van de OiLibya Rally du Maroc kreeg hij gelijk. Ondanks 2000 testkilometers bleek dat de achterwielaandrijving van de Renault niet in orde is. Met de voorwielen over de top van een duin, kom je er dan niet meer vanaf.

Van den Brink was net in een spectaculair duel verwikkeld met Peter van den Bosch in de duinen bij Merzouga. Waar het tijdens het testen eerder in de week nog probleemloos ging, kwam Van den Brink tot zijn verrassing niet over een duin. "Dat vond ik raar. Ik stond bovenop een duin, met de voorwielen over de top en ik kwam niet verder. Achteraf gezien geen wonder, want er was iets mis met de achteras, waardoor we zonder achterwielaandrijving reden."

 

Met twee voetjes los van de grond en de andere twee die niet meededen, zat de truck muurvast op 5 kilometer in de duinenstrook. "Gelukkig was dat maar een paar kilometer van CP1, waar we service mochten krijgen. De jongens hadden zoiets van: 'Dat is toch niet nodig'. Maar ik vond dat wel nodig. Met een nieuwe truck weet je het niet. Dus vanochtend was toch maar de 6x6 ingepakt en stond het team bij CP1. Gelukkig, want het was dus wel nodig. We hebben dus ook het team getest."

Navigator Peter Willemse reed met een lokale jeep terug naar CP1 en seinde daar het team in, zodat de hulptroepen snel ter plaatse waren om de truck te ontzetten. Het was snel duidelijk dat het defect niet meteen gerepareerd kon worden, dus besloot Van den Brink om terug te rijden naar het bivak. "Op de voorwielaandrijving en met heel zachte banden kwam ik die duinen wel door", vertelt hij. "Nog eens 200 kilometer proef durfde ik er niet mee aan. Dan is de kans te groot dat je nog meer kapot rijdt."

Terug in het bivak in Erfoud bleek ook wel dat het niet had gekund: de schade is te groot. Omdat er nieuwe onderdelen nodig zijn, die moeten worden ingevlogen, kan de auto zondag niet rijden. "We hebben de onderdelen niet bij ons. Weer een les. Ze zijn wel de hele dag bezig om de boel weer aan de gang te krijgen. Ik hoop wel dat we maandag weer kunnen starten. Dan blijft er nog genoeg te testen over en gaan we voor de dagresultaten."

unnamed 1

 

Youtube